mandag 14. januar 2008

Opplegg i klassen: beskrive / analysere et nettsted

Jeg brukte den samme stikkordslista vi fikk på kurset, først i en dobbeltime med tømrerne. De visste ikke hva "hypertekst'" var, og foreslo "overskrift". Veldig tilfredsstillende å føle at man kan mer enn dem når det gjelder digitale medier... Mange begreper ble drillet inn: peker, meny, horisontal og vertikal, lenke, ekstern og intern, mono- og multimodal. Først skulle alle beskrive nettstedet www.mesta.no, deretter fikk de velge et eget. Prøvde det samme opplegget i en andreklasse studiespesialiserende. På en dobbeltime rakk de å analysere http://www.utdanningsdirektoratet.no/ pluss et selvvalgt nettsted, samt presentere noen resultater for klassen. Disse elevene greide på kort tid å være mer analytiske. De kunne f.eks. vurdere hvor funksjonelt nettstedet var bygd opp. På et punkt ble vi ikke enige: De mente at utdanningsdirektoratets side var monomodal fordi det stort sett bare var vanlig skriftlig tekst der. Men man kan også få teksten lest opp (via et dataprogram). Derfor mente jeg at den var multimodal siden det var både skrift og lyd på nettstedet, mens elevene mente at denne digitale opplesningen "ikke gjaldt".

1 kommentar:

Hildegunn sa...

Så artig at du prøvde det ut med elever. Og i to ulike klasser!! jeg er enig med deg - det kan godt være snakk om mutimodalt slev om det bare er skrift . Det kan - som du sier - være både tale og skrift. Dessuten kan skrifta ha ulike farger, fonter, utheving etc, - noe som også er ulike modaliteter...

Hildegunn